Nedis nieuwste deelnemer van FIAR

Nedis heeft zich in december 2022 aangesloten als nieuwste deelnemer van FIAR. Oscar Amperse, Director of Product & Marketing, zit het liefst bovenop de feiten en wil weten welke gebeurtenissen in Nederland én Europa invloed hebben op de bedrijfsvoering van Nedis. Want hoewel Nedis opereert vanuit het hoofdkantoor in Den Bosch, is het bedrijf maar liefst in 15 landen actief.

Nedis Platenspeler Deelnemer
Oscar Amperse Portret
Oscar Amperse

Nedis: eigen merk en distributiemerken

Nedis is een familiebedrijf van een Nederlandse en Israëlische familie en bestaat inmiddels al 40 jaar. Het was vooral gespecialiseerd in kleine onderdelen van elektrische apparaten. Na 29 jaar nam een Zwitsers beursgenoteerd bedrijf Nedis over. Langzaamaan verschoof de focus van onderdelen naar eindproducten. Ook werd besloten om Nedis als merk in de markt te zetten met eigen producten. Vandaag de dag is Nedis onderdeel van het Duitse moederbedrijf Aurelius. Het bedrijf heeft 5.000 verschillende producten die de Nedis merknaam dragen, waaronder hippe retro radio’s, platenspelers, dash en wildlife cams, diverse tv-accessoires en een assortiment van meer dan 200 slimme producten die te bedienen zijn met een app of voice control. Daarnaast heeft Nedis ook nog diverse producten van bekende distributiemerken (Philips, Varta, Brennenstuhl etc.) in het assortiment.

Duurzame stappen met plasticvrije verpakkingen

Amperse noemt Nedis een B-merk, of eigenlijk een A-. Want hoewel de prijs vergelijkbaar is met die van andere B-merken, zet het bedrijf tegelijkertijd wel in op duurzaamheid. En dat zie je niet vaak. Nedis zet op dit moment vooral stappen op het gebied van logistiek en verpakkingen. “Twee jaar geleden hebben we 1.800 plasticvrije verpakkingen in onze lijn van connectivity producten geïntroduceerd. We waren daarin de eerste in de markt, dus dat laat mooi zien dat een B-merk ook voorop kan lopen. We kijken naar al onze processen en hoe we deze kunnen verduurzamen. Natuurlijk wel met een bepaalde bandbreedte, want het heeft geen zin jezelf uit de markt te prijzen. Je moet je duurzame keuzes in het volume mee kunnen nemen en zo een statement maken.”, aldus Amperse.

Snel schakelen en kennis delen

Over de vraag of Nedis deelnemer wilde worden van FIAR, hoefde Amperse niet lang na te denken. Met vestigingen in 15 verschillende landen is het een flinke uitdaging om bij te blijven met alle ontwikkelingen. Wat hulp van een brancheorganisatie zoals FIAR is dan erg belangrijk. “We zien dat de wetgeving overal flink veranderd. Denk aan repairability, regelgeving rondom het gebruik van plastic en informatie op verpakkingen. We willen als eerste op de hoogte zijn van veranderingen zodat we binnen Nedis snel kunnen schakelen. Het helpt daarbij dat FIAR het netwerk biedt om met andere branchegenoten en experts te praten. In een veranderende wereld en een veranderende markt is het delen van kennis heel krachtig. Dat was voor ons dé reden om ons aan te sluiten.

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden