Hisense nieuwe deelnemer bij FIAR

Hisense, een wereldwijd merk dat zich onder andere specialiseert in de verkoop van tv’s, heeft zich onlangs via haar dochteronderneming ATAG Benelux aangesloten bij FIAR. Binnen deze structuur opereert Hisense als een integraal onderdeel van ATAG Benelux. Rachid Bouchlarhem, Senior Operations Manager Service & Technical Convergence TV, bespreekt in dit kennismakingsgesprek de positionering van Hisense als een opvallende speler in de dynamische tv-markt. Hij licht toe hoe technologische innovatie en duurzaamheid centraal staan bij Hisense en waarom de aansluiting bij FIAR een logische stap is voor het merk.  

Logo Hisense Nieuwe deelnemer FIAR

Een ambitieuze uitbreiding

Hisense is een van origine Chinees hightechbedrijf dat opgericht is in 1969. Sinds juni 2017 is Hisense ook als merk te koop in Nederland. Hier worden zij vertegenwoordigd door ATAG Benelux. Als bedrijf investeert Hisense voortdurend in onderzoek en technologische ontwikkelingen. Dit doen zij vanuit Kronach Duitsland, waar het Europese TV onderzoeks- en ontwikkelingscentrum is gevestigd.  

De afgelopen drie jaar heeft Hisense haar portfolio uitgebreid. Naast het aanbieden van koel-vriescombinaties, leveren zij nu ook tv’s. Met de indrukwekkende groei die volgde, behoort Hisense nu tot de grootste fabrikanten van flatscreen tv’s en koel-vriescombinaties wereldwijd. 

Sport als accelerator

Hisense heeft strategische samenwerkingen gesloten met vooraanstaande sportorganisaties, zoals de UEFA en FIFA, en fungeert als officiële sponsor van grote evenementen zoals het EK 2024 in Duitsland. De groei van Hisense is niet alleen te danken aan deze sportpartnerships, maar ook aan een breder scala van innovatieve producten dat de aandacht van consumenten trekt. “Mensen in mijn omgeving besteden nu aandacht aan het merk, vooral vanwege de prominente aanwezigheid tijdens grote sportevenementen,” zegt Rachid hierover. 

Technologische innovatie staat centraal

De televisiebranche ondergaat voortdurende ontwikkelingen, waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Hisense zoekt binnen dit thema naar een balans tussen milieuvriendelijkheid en hoogwaardige producten. Hiermee staan de technologische innovaties centraal binnen de strategie van Hisense. Zij zijn van mening dat technologie pas echt innovatief is, als het toegankelijk is voor iedereen. Producten moeten makkelijk in gebruik zijn en je leven aangenamer maken. De focus ligt dan ook niet zo zeer op wat het product is, maar wat het doet.  

Rachid wijst op de focus op Mini-LED technologie, die ze bij Hisense als een betaalbare en controleerbare ontwikkeling beschouwen. “Mini-LED is een technologie waarop Hisense zich momenteel specifiek richt”. Deze technologie, die voortdurend in ontwikkeling is, biedt een bijna vergelijkbare beeldkwaliteit als OLED-panelen, maar met een meer kosteneffectieve benadering. Rachid vervolgt: “Veel fabrikanten focussen op trends als 8K-schermen, maar op dit moment ontbreekt de 8K-content. Hisense legt daarom de focus op het geleidelijk aanpassen aan de veranderende marktbehoeften en het vinden van de juiste balans tussen innovatie en praktische implementatie.” 

Verouderde software is een uitdaging binnen de tv-branche  

Een toenemende uitdaging in de tv-industrie betreft het gebrek aan software-updates voor televisies na verloop van tijd, zelfs als de beeldkwaliteit nog optimaal is. Deze situatie dwingt consumenten soms tot het overstappen naar een nieuwe tv, niet vanwege verminderde beeld- en audiokwaliteit, maar vanwege verouderde software voor bijvoorbeeld smart-apps.  

Waar de verantwoordelijkheid voor deze uitdaging ligt, is nog onduidelijk. Rachid vertelt hierover: “Wij streven ernaar onze apparaten zo kwalitatief en innovatief mogelijk te produceren. De levensduur van een product gaat daarmee omhoog, maar helaas is dat niet het enige aspect waar consumenten afhankelijk van zijn. Momenteel ontbreekt er duidelijke wetgeving over hoelang tv’s van updates voorzien moeten worden. Is het de tv-fabrikant of de applicatieontwikkelaar die hiervoor verantwoordelijk is?”  

Portretfoto Rachid Bouchlarhem 1
Rachid Bouchlarhem

Toetreding tot FIAR: een logische stap

De beslissing van Hisense om zich aan te sluiten bij branchevereniging FIAR is het resultaat van interne gesprekken. “Om als bedrijf nog verder te kunnen groeien en te begrijpen in welke markt we ons bevinden, is aansluiten bij FIAR een logische vervolgstap”, zegt Rachid. Hisense ziet in FIAR niet alleen een informatiebron over wetswijzigingen, maar ook als een partner die actief opkomt voor de belangen van Hisense en andere bedrijven in de branche. Rachid vervolgt: “In een tijd waar de markt wordt beïnvloed door veranderende wetgeving is het verstandig om op de hoogte te zijn. FIAR dient hierin als waardevol klankbord en belangenbehartiger.” 

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden