HARMAN nieuwe deelnemer bij FIAR

Onlangs heeft ook HARMAN zich aangesloten bij FIAR. Lou Schreurs, VP Global Commercialisation Consumer Audio bij HARMAN International, legt graag uit wat de voornaamste beweegredenen zijn. Verder vertelt hij waarom duurzaamheid op dit moment het belangrijkste thema is in de wereld van audio, imaging en tv – en dus ook voor HARMAN.

Jbl Harman Deelnemer Fiar
Jbl Harman Deelnemer Fiar

Innovatieve audio-oplossingen voor werk en plezier

HARMAN ontwerpt en ontwikkelt producten en oplossingen op het gebied van lifestyle audio-innovaties, professionele audio- en verlichtingsoplossingen, connected car technologie, en digitale transformatie. Het bedrijf richt zich op consumenten, autofabrikanten en bedrijven over de hele wereld. HARMAN’s bekendste merk op het gebied van audio is waarschijnlijk JBL, maar ook Harman Kardon, AKG, Infinity, Lexicon, Mark Levinson en Revel zijn bekende namen voor met name audiofielen, muzikanten en professionals die werken bij amusementsgelegenheden. Bij HARMAN werken ongeveer 30.000 mensen, verspreid over Amerika, Europa en Azië. In 2017 werd HARMAN een volledige dochteronderneming van Samsung Electronics.

Schreurs is al zijn hele leven werkzaam in de consumentenelektronica – op een uitstapje van een aantal jaren naar de semiconductors na – en werkte bij verschillende toonaangevende producenten. De afgelopen zes jaar werkte de ervaren executive voor HARMAN, in verschillende functies. Momenteel is hij VP Global Commercialisation Consumer Audio vanuit Nederland. Van november 2016 tot april 2021 werkte hij in China voor HARMAN als Vice President van de business unit Connected Home, Consumer Audio in Shenzhen, Guangdong. Voordat hij naar HARMAN kwam werkte hij onder meer voor Bang & Olufsen, NXP Semiconductors en maar liefst 25 jaar voor Philips Consumer Electronics, waarvan de laatste 8 jaar in Singapore.

Waarom aansluiten bij FIAR?

HARMAN heeft zich in maart 2023 aangesloten bij FIAR, de belangenbehartiger van producenten/importeurs van audio, imaging en tv, hoofdzakelijk om kennis te delen, te netwerken en te lobbyen voor de standpunten namens de branche. “Zo zijn we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving, de circulaire economie en markttrends”, vertelt Schreurs. FIAR is samen met NLdigital, het collectief van de digitale sector, lid van Digital Europe, de Europese koepelorganisatie voor de bruingoedbranche. “Door ons aan te sluiten bij FIAR hebben we toegang tot veel informatie op Europees vlak.”

Nieuwe wetgeving in aantocht

Er is volgens Scheurs op dit moment veel discussie binnen de EU over nieuwe wetgeving, met name op het gebied van sustainability. “Het is voor ons belangrijk dat we goed weten wat er gebeurt op dit vlak en welke gevolgen dit kan hebben voor ons.” Zo komen er nieuwe eisen aan op het gebied van de Europese Richtlijn Ecodesign en worden de EU-regels voor batterijen en accu’s gemoderniseerd.

De duurzaamheidsplannen van HARMAN

HARMAN is de laatste jaren actief bezig met het thema sustainability. Duurzaamheid is zelfs  een strategische pijler geworden voor het bedrijf. “Sustainability is voor ons een uiterst relevant thema. We hebben een Environmental Social and Governance Committee opgericht om te waarborgen dat we vooruitgang blijven boeken op dit belangrijke onderwerp. Als bedrijf zijn wij lid geworden van The Climate Pledge Organization waar wij ons ertoe hebben verbonden om in 2040 koolstofneutraal te zijn. Dat is 10 jaar eerder dan de overeenkomst van Parijs”, licht Schreurs toe.

Er zijn bij HARMAN al mooie stappen gezet om dat doel te bereiken. Zo rapporteert het bedrijf actief aan het Carbon Disclosure Project (CDP) en is het lid van RE100. RE100 is een initiatief dat ‘s werelds meest invloedrijke bedrijven samenbrengt die zich inzetten voor 100% hernieuwbare elektriciteit voor 2030. “Wij hebben publiekelijk toegezegd alleen hernieuwbare energie te gebruiken voor al onze activiteiten en fabrieken. Maar liefst 200 van onze leveranciers hebben zich ertoe verbonden ons te steunen bij de overgang naar hernieuwbare energie.” Daarnaast heeft het bedrijf nieuwe productlijnen geïntroduceerd die gemaakt zijn van verantwoord ingekochte en gerecyclede materialen. Bij Consumer Audio zijn afgelopen jaren zes speakers gelanceerd die gemaakt zijn van gerecyclede kunststoffen (PCR). Voor elf luidsprekerproducten zal gerecyclede stof worden gebruikt. “En voor de verpakking van bijna alle nieuwe producten wordt gerecycled papier gebruikt dat wordt bedrukt met milieuvriendelijkere soja-inkt. Plastic is verboden!”, licht Schreurs toe.

Lou Schreurs
Lou Schreurs

Ook klanten, medewerkers en retailers vragen erom

Niet alleen nieuwe wetgeving noopt de branche meer in te zetten op duurzaamheid. Ook klanten vragen steeds vaker om duurzame oplossingen, zowel in het b2b- als b2c-segment. Met name Generatie Z is hier volgens Schreurs veel mee bezig. Dat geldt ook voor medewerkers. “En retailers stellen op hun beurt steeds meer vragen over de carbon footprint en eisen gerecyclede materialen.” Wel ziet hij grote verschillen tussen Azië en Europa. Het kost volgens hem veel moeite om iedereen ervan te overtuigen dat er stappen gezet moeten worden. “Life cycle assessment kost veel tijd, geld en energie. En als je er nog niet mee begonnen bent, dan heb je een groot probleem!

Hier leest u er meer de plannen op het gebied van duurzaamheid bij HARMAN.

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden