Een terugblik op IFA 2022

Na een afwezigheid van drie jaar heeft IFA Berlin een sterke terugkeer gemaakt als ‘s werelds grootste beurs voor de consumenten- en thuiselektronica-industrie. Ondanks de lockdowns en andere beperkingen die delen van Azië nog steeds treffen, namen exposanten meer dan 80% van de vloeroppervlakte in beslag op het beursterrein Messe Berlin. Merken maakten gretig gebruik van de gelegenheid om eindelijk weer face-to-face in contact te komen met retailers, media en het publiek.

Deirdre Andre Ifa 2022
Communicatiemanager Deirdre en directeur André voor de ingang van de Berlin Messe, waar IFA 2022 plaatsvond.

De algemene opkomst op IFA 2022 was goed, zo schrijft de IFA zelf in een persbericht. Iets meer dan 161.000 mensen bezochten de beurs. Vergeleken met de jaren vóór de pandemie vormden professionals uit de industrie en vakbezoekers een groter aandeel van alle aanwezigen. Veel exposanten meldden dat er tijdens de beurs een ongewoon hoog aantal zakelijke bijeenkomsten plaatsvond.

Vanuit FIAR reisden directeur André Habets en communicatiemanager Deirdre Schoemaker af naar Berlijn, met name om zich te informeren en laten inspireren binnen het duurzaamheidsthema. Sustainability was namelijk, naast connectivity en Smart Home solutions, het belangrijkste onderwerp dit jaar.

Zoektocht naar de laatste ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid

De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid waren een van de belangrijkste redenen voor FIAR’s afgevaardigden om de IFA te bezoeken. Uit veel recente artikelen over de kansen voor onze industrie wordt immers steeds vaker sustainability genoemd als belangrijk onderdeel van de marketing mix. Uit onderzoek blijkt immers dat duurzaamheid door bijna de helft van de consumenten belangrijk gevonden wordt en dat zo’n 22% het zelfs doorslaggevend vindt bij de aankoopbeslissing. En de wetgever levert een flinke bijdrage aan deze ontwikkelingen.

Ifa 2022 Impressie Saumsung
Aandacht voor duurzaamheid op de stand van Samsung tijdens IFA 2022 in Berlijn.

Pleidooi voor actie op klimaatverandering door keynotes

Het belang van het thema sustainability kwam onder meer tot uiting in enkele van de IFA-keynotes van dit jaar, waarbij Hakan Bulgurlu, de CEO van Arçelik, een hartstochtelijk pleidooi hield aan de consumenten- en huishoudelijke elektronica-industrie om samen te werken en zich actief in te zetten om klimaatverandering in te dammen en vervuiling te verminderen. Gwenaelle Avice-Huet, Chief Strategy and Sustainability Officer van Schneider Electric, ging dieper in op het thema en onderzocht hoe Smart Home-apparaten onze huizen duurzamer kunnen maken.

“Sustainability is not charity or only a matter of compliance & CSR: it needs to be at the core of innovation.”

Jule Bosch, Innovation & Transformation Expert, tijdens IFA 2022

Duurzaamheid op de beursvloer

Enkele merken pakten op de beursvloer dan ook groots uit met het duurzaamheidsthema, met heldere informatie over het gebruik van meer verantwoorde materialen, het terugdringen van de hoeveelheid toegepaste grondstoffen, het energieverbruik, inzet van gerecyclede grondstoffen, slimme verpakkingsconcepten etc. Bij andere merken bleek er minder aandacht te zijn voor verduurzaming. En daar liggen kansen voor de toekomst.

Hernieuwd contact het grootste succes van deze IFA

Hoewel de ontwikkelingen op gebied van innovatie en duurzaamheid dit jaar misschien wat minder groots en meeslepend waren dan tijdens eerdere edities van de IFA, kunnen we nog steeds zeggen dat het opnieuw een imposante beurs was met schitterende apparatuur. En hoewel duurzaamheid volgens het programma misschien wel het belangrijkste thema was, bleek de mogelijkheid om elkaar weer live en face-to-face te spreken toch een van de grootste successen van dit jaar. En die hernieuwde verbondenheid zal ons zeker verder helpen naar een duurzame toekomst.

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden