Coronacrisis stuwt verkopen tv’s en audio-apparatuur omhoog

De totale Consumenten Elektronica (CE) markt kende in 2020 een omzetgroei van +18% vergeleken met een jaar eerder. Dit is het vierde jaar dat de verkopen binnen de CE markt toenemen. Dit blijkt uit onderzoek dat brancheorganisatie FIAR CE door marktonderzoeksbureau GfK heeft laten uitvoeren. Het niet doorgaan van het EK Voetbal en de Olympische Spelen in 2020 werd ruim gecompenseerd doordat het thuiswerken een grote vlucht nam. Hierdoor gingen consumenten massaal investeren in beter, groter en mooier. Ook het uitgavenpatroon veranderde:  niet meer naar een restaurant, de bioscoop, het theater en uiteindelijk zelfs niet meer op vakantie. Dat creëerde de financiële ruimte voor de consument om meer en duurdere consumentenelektronica te kopen. Met name de categorieën TV, Soundbars en Headphones/sets wisten te profiteren van de toegenomen vraag uit de markt.

Frans Hoogervorst, voorzitter FIAR CE, geeft aan dat ook voor de CE-markt vorig jaar natuurlijk spannend begon: ”In 2020 stond het EK Voetbal en de Olympische Spelen op het programma. Belangrijke sportevenementen leiden altijd tot (vervangings)vraag naar TV’s. Na de uitbraak van Covid-19 waren prognoses die daarop waren gebaseerd, niet meer aan de orde. Het thuiswerken en de lockdowns blijkt nu de verkopen in TV’s, soundbars en headphones/sets omhoog te hebben gestuwd. Vooral naar de premiumproducten is veel vraag. Het aandeel online verkopen steeg in 2020 van 31 naar 39%.

Premium trend stimuleert groeit TV

Er is een uitzonderlijke groei zichtbaar binnen Televisie van +24% in stuks en zelfs +27% in waarde (in EUR). Dit komt voornamelijk door de Premium product eigenschappen die het erg goed deden. De 8k Resolutie Ultra High (UHD/8K) liet een extreme groei in waarde zien van +101%. Overall is het belang van >50 inches beeldformaten verder toegenomen, zowel in stuks als in waarde. Waarbij de 70 inch beeldformaten de grootste groei in verkoopwaarde (in EUR) van +92% ten opzichte van de kleinere beeldformaten. Echter, in aantallen geldt dat voor de verkoop van kleinere dan de 55 of 65 inch beeldformaten.

Sterke behoefte aan groter beeld én goed geluid

In 2020 is er meer Home Audio apparatuur verkocht dan een jaar eerder. De categorie laat een groei in volume zien van +20% en groei in waarde van +16%. Loudspeaker is het segment dat de meeste groei laat zien. Mogelijkerwijs gestimuleerd door de ontwikkelingen van Soundbars verkopen die veelal in combinatie met een nieuwe Televisie worden aangeschaft. In Nederland worden in vergelijking met andere landen veel Soundbars bij een Televisie verkocht; gemiddeld 1 per 3 TV’s. Consumenten hechten naast een premium televisie ook waarde aan goed geluid.

Verkoopwaarde stijgt binnen Personal Audio

Opvallend is dat er vooral groei in verkoopwaarde is binnen Personal Audio wat komt doordat er meer in hogere prijssegmenten wordt gekocht. Als we kijken naar het on- en offline aandeel binnen de verkopen dan is er meer online verkocht. Het internet aandeel is gestegen naar 58%. De groei komt vooral uit de verkopen van Headphones/sets met Premium producteigenschappen als True Wireless (+113%) en Active Noise Cancelling (+104%) die de groei aanjagen. True Wireless zijn oordopjes of oorplugs die niet onderling met een kabel aan elkaar verbonden zijn en bij Actieve Noise Cancelling worden omgevingsgeluiden buitengesloten.

Verwachting 2021

Voor 2021 verwacht brancheorganisatie FIAR CE enerzijds mogelijke prijsstijgingen als gevolg van schaarse en dus duurdere chips en hogere transportkosten vanuit China. Anderzijds gaan het EK Voetbal en de Olympische Spelen binnenkort van start, waarmee deze sportevenementen haast levensecht in goed beeld en geluid in huis kunnen worden gehaald.

FIAR-voorzitter Hoogervorst: ”Voor de branche staan overigens niet alleen de verkopen centraal. De branche zet zich al tientallen jaren in voor een goede verwijdering van afgedankte TV’s en audio-apparatuur. Iedereen die een nieuwe TV, Soundbar, Headphone/set of andere consumenten elektronica koopt, roep ik daarom ook op om het oude apparaat in te leveren.”

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden