ACM publiceert leidraad DSA voor aanbieders online diensten
Sinds begin dit jaar is de Europese Digital Services Act (DSA) in werking getreden. Om bedrijven wegwijs te maken in de regelgeving, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een leidraad opgesteld. In de leidraad staat beschreven op welk type diensten de DSA van toepassing is, aan welke regels de aanbieders daarvan moeten voldoen en hoe ze dat kunnen doen. Op donderdag 21 november 2024 organiseert de ACM ook een digitale voorlichtingsbijeenkomst voor ondernemers die meer willen weten over wat de DSA voor hen betekent.
De DSA geldt voor een breed palet aan grote en kleine bedrijven, waaronder sociale media platforms, zoekmachines, online marktplaatsen, internetproviders en webhostingdiensten, maar ook sommige webshops en online fora kunnen onder de DSA vallen.
De leidraad is voorgelegd aan partijen in de digitale sector en de reacties zijn meegenomen in de definitieve versie die nu is gepubliceerd. ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep: “De DSA is best complex, ook omdat de regels voor bedrijven verschillen. Uit de consultatieronde kwam naar voren dat er bij ondernemers behoefte is aan praktische informatie over de wet. Daarom besteden we nu veel aandacht aan voorlichting. Naast deze leidraad en de voorlichtingsbijeenkomst in november, komen we ook nog met beknopte handleidingen voor verschillende type bedrijven. Met deze hulpmiddelen helpen we ondernemers wegwijs te worden in de regelgeving.”
Informatiebijeenkomst
Op donderdagmiddag 21 november organiseert de ACM ook een digitale voorlichtingsbijeenkomst over de DSA. De inhoudelijke experts van de ACM leggen dan uit welk type diensten onder de nieuwe wet vallen, welke verplichtingen dat met zich meebrengt en hoe daaraan voldaan kan worden. Belangstellenden kunnen zich alvast aanmelden via DSA@acm.nl. Meer uitgebreide informatie over de bijeenkomst volgt binnenkort.
Over de DSA
Sinds 17 februari 2024 is de DSA in werking getreden; een Europese wet die verplichtingen bevat voor aanbieders van online diensten om het internet veiliger en betrouwbaarder te maken. Zo moeten ze onder andere hun klachtenproces op orde hebben en transparant zijn richting gebruikers over de regels die ze hanteren voor het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts. De regels verschillen per type bedrijf. Voor kleinere ondernemingen gelden bijvoorbeeld minder regels.
Rol ACM
De ACM is voor Nederland de beoogde toezichthouder voor de DSA en zodra de Nederlandse implementatiewet in werking is getreden kan de autoriteit naast het geven van voorlichting ook handhavend optreden. Dat is naar verwachting begin volgend jaar het geval. Bedrijven en consumenten kunnen al wel meldingen doen bij de ACM als de regels niet goed worden nageleefd. Deze signalen helpen de ACM om effectief te kunnen optreden zodra zij daarvoor volledig bevoegd is.
Dit bericht is een doorplaatsing. Het originele artikel is te lezen op de website van ACM.
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.