Revolutie

Vorige keer eindigde ik met de belofte om te vertellen Hoe Het Allemaal Zo Is Gekomen, maar er is iets tussengekomen. En zoals wel vaker met revoluties, duiken die zomaar op en nemen alles op de schop. Want ja, er is een ongekende revolutie gaande waardoor we nu midden in een tijd van grote veranderingen leven. En dan heb ik het niet over politiek of klimaat, maar over deze business, die van beeld en geluid. En de Che Guevara van dienst heet AI, Artificial Intelligence. AI is everywhere en ontwikkelt zich razendsnel. We hebben inmiddels allemaal wel gezien hoe de paus in een grote witte donsjas was ge-.. ja wat eigenlijk? Voorheen zouden we zeggen: gephotoshopt, maar nu is het ge-a-iet. Donald Trump die wegrent van de agenten die hem willen arresteren. Ook ge-a-iet. En een beeldschone portretfoto van twee vrouwen in sereen zwartwit die de eerste prijs in een gerenommeerde fotowedstrijd kreeg. De vrouwen bestaan niet en er is geen camera aan te pas gekomen. De ‘foto’ is volledig gecreëerd door AI.  

ChatGPT is inmiddels in het klaslokaal een zegen voor luie leerlingen en een vloek voor leraren. AI weet zelfs een antwoord op de vraag wat ons mensen menselijk maakt. Ik kwam een boek op het spoor dat door een dichter en AI samen is geschreven, genaamd ‘What Makes Us Human?’ Dichter Iain S. Thomas stelde die vraag en andere belangrijke levensvragen aan AI, die Griekse en andere wijsgeren, de bijbel, de koran, Rumi en honderden andere wijze geschriften tot zich heeft genomen. En die kwam met opvallend interessante antwoorden. (In het kort: alles draait om liefde en verbondenheid.) 

De revolutie AI komt dus in vele vormen en uitvoeringen; zowel kwaadaardig (geschiedvervalsing, zie de paus en Trump) als goedaardig en nuttig. En van dat laatste heb ik afgelopen week dankbaar gebruik gemaakt bij de montage van een studiogesprek van ruim een uur (een soort Zomergasten; zie mijn vorige column). Ik hikte nogal aan tegen die montage, want daar gaan dagen tijd in zitten. Tot ik hoorde van AutoPod, een kersverse plug-in voor Premiere Pro, die de gehele montage voor je doet in een fractie van de tijd, zo’n 40 seconden. Je geeft aan welke spreker op welk video- en welk audiokanaal zit, en AutoPod monteert 1, 2, 3, 4 of zelfs 5 camera’s tot een levendig geheel. Eén à twee dagen werk teruggebracht tot amper een minuut. Hoog gehalte appeltje-eitje. Dankjewel AI!  

Kleine kanttekening: een keigoede regisseur is niet te vervangen door kunstmatige intelligentie. Want een echt goede regisseur schakelt niet de spreker, maar degene die op het punt staat te reageren op wat hem/haar gevraagd wordt. Toch is bij de meeste talkshows meestal de spreker in beeld. Dat kan AutoPod ook. Maar ik ken een regisseur -laten we hem voor het gemak Marco noemen- die telepathisch is of een andere gave heeft waardoor hij aanvoelt wie er gaat reageren. Hij schakelt die gast.. en het is bijna alsof die persoon een oortje in heeft en Marco daarin zegt: ‘Toe maar, zeg nu maar iets nuttigs’. Zo’n regisseur is een echte meester, en dat zie ik AI nog niet doen. Maar dat is misschien een kwestie van programmeren. 

Sacha De Boer Met De Leica Van Ata Kando En Eva Besnyø

Een column van Sacha de Boer, presentatrice en fotografe, geschreven voor FIAR, de brancheorganisatie voor producenten en importeurs van audio, imaging en tv.

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden