‘De toekomst is grijs en rijk’
Tijdens het FIAR Congres 2023 op 5 april jongstleden hield Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, zijn publiek voor dat de toekomst grijs is en rijk. De elektronicabranche doet er volgens hem goed aan de focus te verleggen van de jeugd als primaire doelgroep, naar de ouderen.
In dit artikel gaan we in op de presentatie van Peter Hein van Mulligen op het FIAR Congres 2023 in Den Haag. De hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bracht een opbeurende boodschap, onderbouwd met cijfers. De Nederlandse economie is de coronacrisis snel te boven gekomen en weer op het oude niveau. Sneller dan de ons omringende landen. Zelfs de door de pandemie gemiste groei van de gehele economie is inmiddels goedgemaakt. De consumptie is weer op peil en er worden veel spullen gekocht; vooral de verkoop van elektronica groeide sterk. Namen de totale consumptieve bestedingen tussen 1995 en 2021 met 50% toe; de bestedingen aan elektronica rezen de pan uit in dezelfde periode, tot bijna het zevenvoudige.
Beperkte inflatie voor elektronica
Consumenten kopen ook steeds vaker online, vanwege het gemak, de verbeterde online klantervaring en het eenvoudig kunnen vergelijken van prijzen. Van Mulligen: “Inflatie was een grote zorg het afgelopen anderhalf jaar. De looneisen van de vakbonden waren enorm hoog om de hoge inflatie te compenseren. Maar nog steeds geldt dat de prijsontwikkeling van elektronica heel gematigd is. De producenten hadden te maken met hogere kosten, maar dat werkte niet door in de prijsontwikkeling van elektronica. De efficiencywinsten in deze sector zorgden ervoor dat de prijsontwikkeling gematigd bleef. De import vanuit China heeft ook geholpen de prijzen laag te houden, hoewel de exporttarieven wel omhoog zijn gegaan. De prijsontwikkeling van elektronica valt in het niet bij die van bijvoorbeeld energie of voedingsmiddelen, waar de prijzen hard stegen.”
Van Mulligen wees een oud cliché naar de prullenmand: dat elektronicaverkoop het vooral moet hebben van de jeugd. Het idee dat jongeren en jongvolwassenen de eerste en belangrijkste groep is die moderne apparatuur omarmen en aanschaffen, terwijl ouderen net Whatsapp onder de knie hebben en snappen hoe een smartphone werkt, is volgens Van Mulligen achterhaald aan het raken. “Dat kan niet zo blijven. De groep van de jongeren wordt steeds kleiner, terwijl Nederland in hoog tempo vergrijst. En daarom moet grijs de nieuwe standaard worden.”
Grijze tsunami
Uit een CBS-prognose van de groei van het aantal huishoudens in Nederland blijkt dat het aantal huishoudens tot aan 2070 zal groeien naar ruim 1,6 miljoen. Bijna de helft van die huishoudens in 2070 zal bestaan uit 1-persoonshuishoudens van 70-plussers. Dat grote aandeel is voor Van Mulligen aanleiding om te spreken van een ‘grijze tsunami’.
“De toekomst is grijs,” zegt Van Mulligen. “De ouderen zijn niet alleen met heel veel, ze zijn ook kapitaalkrachtig. Dat is het grootste verschil met de ouderen van dertig of veertig jaar geleden, toen er speciale strippenkaarten en allerlei kortingsacties bestonden voor bejaarden. Dat is nu heel anders. Van de Nederlandse miljonairs is een derde op dit moment gepensioneerd.”
Focus verleggen
Voor de elektronicabranche zouden deze cijfers volgens Van Mulligen aanleiding moeten zijn om de focus te verleggen van de jongeren als primaire doelgroep, naar de ouderen. “Daar ligt de markt.”
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.