2020: Trends & Ontwikkelingen in de Consumenten Elektronica markt

FIAR CE 2020 Jaaroverzicht

Groei in onzekere tijden

De impact van COVID-19 werd begin 2020 door de berichten uit China steeds duidelijker en naar mate de tijd vorderde ook tastbaarder voor Fabrikanten. Veel fabrieken en toeleveringsbedrijven werden getroffen door lockdowns en de supply chain kwam (ten delen) tot stand. Daarmee drong ook in Europa het besef door dat 2020 wel eens een ander handelsjaar kon worden dan normaal. Zeker toen ook in Europa lockdowns werden ingesteld en het EK Voetbal en de Olympische spelen een jaar uitgesteld werden, gingen veel producenten over tot afschaling van hun prognoses.

Hoe anders bleek de reactie vanuit de consumenten uit te pakken! Doordat thuiswerken het nieuwe normaal werd, ging de consument juist massaal investeren in mooier, beter en groter. Daarnaast nam ook het gebruik van apparaten fors toe. Ook dit leidde tot een snellere vervangingsvraag.

Ons uitgavepatroon veranderde. We gingen niet meer naar een restaurant, de bioscoop, het theater en uiteindelijk zelfs niet meer op vakantie. Dit creëerde voor de consument de financiële ruimte om meer en duurdere CE-producten te kopen. Vooral TV’s, Soundbars en Headphones/sets wisten te profiteren van de toegenomen vraag uit de markt.

Het jaar 2020 bracht echter ook een nieuwe uitdaging: schaarste en logistiek. Er is door de hoge vraag een groot tekort aan componenten (IC-Chips) en de transportprijs van een zeecontainer uit Azië is verdrievoudigd. Het gevolg is dat de groei afgeremd wordt en prijzen stijgen. Met een EK en de Olympische Spelen die nu toch echt door lijken te gaan, zal ook 2021 vooralsnog een goed jaar worden.

Klik hieronder om het volledige rapport te bekijken of te downloaden. FIAR en GfK geven met dit rapport verdiepende inzichten in de markt.

Marktomvang

De totale Marktomvang van Consumer Electronics en fotografie is in 2020 € 10,4 miljard. Dit is een stijging van  +17,8% ten opzichte van 2019. Met name in Consumer Electronics heeft een flinke groei plaatsgevonden van +24,8%. Bij fotografie was een daling te zien van -18%.

Het aandeel PTV neemt toe en jaagt de groei binnen Consumer Electronics aan. Ook het aandeel Portable Audio neemt in waarde toe door de sterke groei van het hoofdtelefoonsegment.

Cijfers 2020 Totale Markt
Cijfers 2020 Totale Markt

Meer online verkopen

Het omzetaandeel voor internetverkopen piekt tijdens (intelligente) lockdowns. De groei van internetverkopen is sinds het begin van de pandemie structureel groter dan die van traditionele winkels.

Cijfers 2020 Online. Vs Traditioneel
Cijfers 2020 Online. Vs Traditioneel

Verkooppieken

Gedurende het jaar zijn er verschillende verkooppieken te zien. Black Friday is inmiddels het belangrijkste verkoopmoment geworden. Black Friday beperkt zich echter niet meer tot één dag, maar beslaat meerdere weken.

Cijfers 2020 Verkooppieken
Cijfers 2020 Verkooppieken
Cijfers 2020 Aanloop Black Friday
Cijfers 2020 Aanloop Black Friday

Blik op de TV-verkopen

De coronamaatregelen hebben een sterke invloed gehad op de groei van online aankopen. De verkoopwaarde via internet is binnen de TV-markt gestegen naar 38%. Dit is te verklaren door de stijgende prijs van een tv (+ 27%) en een stijgende afzet (+ 24%).

Cijfers 2020 Tv Verkoop
Cijfers 2020 Tv Verkoop

Er waren drie belangrijke piekmomenten gedurende het jaar. De eerste was in januari door verschillende promotieacties. Het tweede piekmoment vond plaats in mei toen consumenten hun vakantiegeld ontvingen. Het derde piekmoment is al eerder besproken en valt samen met Black Friday.

Cijfers 2020 Tv Piekmomenten
Cijfers 2020 Tv Piekmomenten

Cijfers 2020 Tv Technische Eigenschappen
Cijfers 2020 Tv Technische Eigenschappen

Het waren vooral premium producteigenschappen die de groei in waarde stimuleerde. 47% van de consumenten wereldwijd gaven aan dat zij het “belangrijk vinden zichzelf regelmatig te verwennen”. De afzet van grote beeldformaten van 70 inch of groter groeide harder dan de markt. Muurbeugels groeide mee met TV markt. De gemiddelde prijs van grotere beeldformaten daalde wel.

Het belang van beeldformaten groter dan 50 inch is verder toegenomen, zowel in stuks als in waarde. Tegelijkertijd staat het aandeel 40-44 inch onder druk.

Veel nieuwe technieken staan nog aan het begin van de ‘Product Life Cycle’ en zullen de komende jaren de groei verder stimuleren. De verwachte aanjagersVan de TV markt in 2021 zijn:

  • Sportevenementen zoals het EK en de Olympische spelen
  • 8K / UHD
  • Integrated voice assistants
Cijfers 2020 Product Life Cycle
Cijfers 2020 Product Life Cycle

Ontwikkelingen in home audio (HiFi)

Ook binnen Home Audio zien we een verdere groei van internetverkopen door de coronamaatregelen. Het waarde-aandeel van internet is gestegen naar 39%. De gemiddelde prijs steeg in een jaar met 16% terwijl de afzet met 20% groeit.

Cijfers 2020 Audio Omzet Afzet
Cijfers 2020 Audio Omzet Afzet

Loudspeakers zijn het hardst groeiende segment binnen Home Audio, gestimuleerd door de ontwikkelingen van Soundbarsverkopen, die veelal i.c.m. een nieuwe TV aangeschaft worden. In Nederland worden relatief veel Soundbars bij een TV verkocht (gemiddeld 1 per 3 TV’s >40 Inches). Ook het aandeel van sets (Soundbar met een Subwoofer) neemt toe. De Soundbase / Plates zijn duidelijk op hun retour.

Personal Audio

De verkoop van personal audio zoals koptelefoons steeg amper (+0,9%). Door de stijging van de prijzen (+33%) is de omzet echter wel flink toegenomen (+58%). De groei komt vooral uit headphones/sets. Premium producteigenschappen zoals True Wireless en Active Noise Cancellation jagen de groei aan. Vooral True Wireless heeft een dominante positie ingenomen. In aantallen is een groei te zien van +2,6%, maar in waarde steeg dit product met +41,8% binnen headphones. Vooral het vierde kwartaal is belangrijk geweest voor dit product.

Cijfers 2020 Personal Audio Omzet Afzet
Cijfers 2020 Personal Audio Omzet Afzet
Cijfers 2020 True Wireless
Cijfers 2020 True Wireless

Bluetooth speakers stijgen vooral in omzet door een hogere gemiddelde prijs. Door de thuiswerkrichtlijn groeien PC speakers procentueel het hardst. DAB+ ontwikkelingen laten een verder groei zien. Product eigenschappen die de groei stimuleerden binnen de Audiosegmenten:

Cijfers 2020 Audio Eigenschappen
Cijfers 2020 Audio Eigenschappen

Kijken naar fotografie

De markt voor camera’s en lenzen staat flink onder druk. In afzet is de markt met 23% gedaald. Ook daalde de gemiddelde prijs van een camera. Wel werd er percentueel gezien meer online gekocht.

Cijfers 2020 Cameras Omzet Afzet
Cijfers 2020 Cameras Omzet Afzet

Compact Still Cameras (CSC) is het grootste segment binnen de camera’s. Hierin is een relatief kleine daling te zien van de omzet (-2% en 0% voor de lenzen). De productgroep fotografie had vooral te leiden onder de omstandigheden van de pandemie. Er waren minder vakanties, geen (sport)evenementen, festivals en minder huwelijken. Dit had zijn weerslag op deze markt.

Cijfers 2020 Cameras Compact
Cijfers 2020 Cameras Compact

De categorie Fixed Lens is nog steeds het grootste segment in de afzet. De sterk verbeterde camera’s in smartphones zorgen echter voor zware concurrentie. De categorie Full Frame (Premium) staat veel minder onder druk.

Cijfers 2020 Cameras Full Frame Units
Cijfers 2020 Cameras Full Frame Units

Er zijn meerdere belangrijke verkoopmomenten voor camera’s in het jaar. Vooral de vakantiepiek is afgevlakt door de pandemie. Ondanks de coronamaatregelen blijft het seizoenspatroon ongewijzigd.

Cijfers 2020 Cameras Verkoopmomenten
Cijfers 2020 Cameras Verkoopmomenten
Cijfers 2020 Cameras Seizoenspatroon
Cijfers 2020 Cameras Seizoenspatroon

Word nu ook deelnemer

Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.

deelnemer worden