Nikon weer deelnemer van FIAR
Eigenlijk is Nikon nooit weggeweest bij FIAR. Maar toen FIAR veranderde van vereniging naar stichting, was het voor het bedrijf toch weer nodig om zich opnieuw aan te melden als deelnemer van de brancheorganisatie. Matthieu van Vliet is al 10 jaar General Manager bij Nikon Benelux en Director bij Nikon France SAS. Voor maar liefst vier landen is hij verantwoordelijk: Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Hij houdt zich vooral bezig met imaging en de healthcare-tak van Nikon. Vanuit zijn huidige functie kent hij André Habets, directeur van FIAR, dan ook goed. Want Van Vliet is namens Nikon altijd nauw betrokken geweest bij FIAR.
Gelijk speelveld
Op de vraag welke thema’s Matthieu van Vliet bezig houden, volgt al snel een hele rits aan onderwerpen. Zo merkt hij op dat Frankrijk op eigen houtje diverse milieuwetten aan het implementeren is. “Het wordt een drama als iedereen dat zo gaat doen, want ieder land heeft zijn eigen agenda. Het is vooral een ramp op gebied van rapportages. De meetmethode verschilt per land, terwijl we juist als Europa een eenheid zouden moeten vormen. Laten we proberen een gelijk speelveld te creëren.”
Twijfels over right to repair
Een ander belangrijk onderwerp voor Nikon is het ‘right to repair’. Kijkend naar de grote berg e-waste, begrijpt Van Vliet helemaal dat daar iets aan gedaan moet worden. Of het verlengen van de levensduur van apparaten door ze alsmaar te blijven repareren de oplossing is, daar is hij nog niet van overtuigd. “De politiek wil dat consumenten apparaten langer gebruiken, maar de consument zit daar helemaal niet op te wachten. Zij willen apparaten met de nieuwste functionaliteiten en de technologie van nu. Het zou dus mooi zijn als we de behoeften en verwachtingen van de politiek, de consument en de producent op één lijn kunnen brengen, op een manier waarop het milieu er wel van profiteert en we goed samenwerken in het reduceren van de afvalberg.”, aldus Van Vliet.
Daarnaast draait het veel om software updates voor camera’s. Bij Nikon worden die breed gelanceerd en de consument krijgt er gratis hele mooie updates bij. Het krijgen van veel gratis functionaliteiten bij je updates, zoals van een 4k video naar een 8k video gaan, is een enorme trend in de fotografiebranche.
Cycli tussen nieuwe productreleases niet te lang
Minder productreleases vermindert ook de verleiding bij consumenten om een nieuw apparaat aan te schaffen. Met de ontwikkeling van goede camera’s op de telefoon is de markt voor fotocamera’s flink teruggelopen. Van Vliet constateert als gevolg van deze teruglopende volumes een trend in de lengte van de cycli tussen productreleases. Die is iets langer geworden. De consument is daarmee dus iets minder snel geneigd een nieuwe camera te kopen omdat deze meer of betere functionaliteiten heeft. “Maar heel lang kunnen we de cycli niet maken, gezien de moordende concurrentie op het gebied van technologie.”
Geen deelnemer worden van FIAR is naïef
Nikon is al zo lang deelnemer bij FIAR, dat Matthieu het zich eigenlijk niet voor kan stellen waarom een producent of importeur geen deelnemer zou zijn. “De branche van consumentenelektronica staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. Het is buitengewoon naïef om te denken dat je in je eentje het verschil kan maken in Den Haag. Of om te denken dat alle thema’s die nu spelen buiten onze gezamenlijke invloedssfeer liggen. Wanneer je niks doet, komen veranderingen vanzelf dichterbij, maar dan misschien niet op de manier waarop je dat zou willen. Juist door samen krachten te bundelen, kunnen we het verschil maken. Daarnaast is het wijs om gebruik te maken van de kennis van FIAR en op deze manier ook in contact te blijven met branchegenoten. Dus waarom zou je het niet doen?”
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.