2022: De markt stabiliseert in omzet
In opdracht van FIAR onderzocht onderzoeksbureau GfK de marktcijfers van 2022 en het consumentengedrag in dat jaar. Net als het jaar daarvoor kent ook het jaar 2022 grote gebeurtenissen die mogelijk invloed hebben gehad op de branche van audio, imaging en tv. In de eerste maanden van het jaar hadden we opnieuw te maken met een lockdown vanwege de COVID-19-pandemie. Ook luidde de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari 2022 een energiecrisis in. Tot slot kondigde het Centraal Bureau voor de Statistiek [CBS] (2022) ongeveer vijf maanden later aan dat de voedingsmiddelen ruim 11% in prijs stegen. De consument schrok van deze gebeurtenissen, waardoor het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid afnamen. Ondanks dat bleef de consumentenelektronicamarkt groeien in omzet.
In dit artikel delen we de belangrijkste cijfers en onderzoeksresultaten over de markt van 2022 en werpen we een kleine blik op 2023.
Deelnemers van FIAR kunnen het volledige onderzoek hier downloaden:
Wilt u verder lezen? Word dan deelnemer van FIAR of log in.
Stijgende omzet, ondanks verlaagd consumentenvertrouwen
Door de wereldwijde impactvolle gebeurtenissen werd het consumentenvertrouwen flink geschaad. De afgelopen jaren kende Nederland niet eerder, zelfs niet tijdens de pieken van de coronapandemie, zo’n laag consumentenvertrouwen als in 2022, meldt het CBS. Desondanks heeft de bevolkingsgroep Millenials (geboortejaar tussen 1980-1997) toch een vrij optimistisch toekomstbeeld, terwijl Babyboomers (geboortejaar tussen 1946-1964) negatiever kijken naar de toekomst van kosten van levensonderhoud.
Opvallend genoeg is de omzet in de consumentenelektronicamarkt, ondanks het lage consumentenvertrouwen in 2022, nog steeds hoger dan de cijfers van 2019, de periode vóór de coronapandemie. Doordat de gestegen prijzen sinds de coronapandemie, maakt het voor de totale omzet weinig verschil dat er minder stuks afgezet zijn in 2022 dan in 2019.
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 in televisie
In onderstaande alinea’s nemen we u mee in de belangrijkste ontwikkelingen van 2022 in de televisiebranche.
De consument kiest voor kwaliteit
Dat de inflatie hoge pieken heeft laten zien in 2022, doet dus niks af aan de interesse van consumenten op gebied van grotere en betere beeldschermen met scherpere geluidskwaliteit. Ondanks het dalende consumentenvertrouwen is het opmerkelijk dat 40% van de consumenten in 2022 de elektronicawinkel verliet met een duurdere en kwalitatief betere televisie dan ze aanvankelijk van plan waren te kopen. Premium features zijn bij televisies immers betaalbaarder geworden en er is dus meer keuze in het middensegment die deze features hebben. Mogelijk duidt dit op consumenten die bereid zijn te investeren in televisies met duurdere features.
Opmerkelijk is dat Nederlandse jongeren vaker dan in voorgaande jaren een televisie kochten. Hierin is een stijging te zien van 5 procentpunt ten opzichte van 2021.
We willen duurzamer, maar laten dat nog niet zien
Uit het onderzoek naar consumentengedrag blijkt dat consumenten het milieu steeds belangrijker vinden. In de houding van consumenten ten opzichte van duurzaamheid, zijn in 2022 kleine verschuivingen te zien. Zo is hergebruik en doorverkoop steeds vaker aan de orde. 27% van de consumenten is het zelfs eens met de stelling dat ze refurbished producten kopen om milieu-impact te verminderen. Daarbij komt ook geldbesparing om de hoek kijken.
Hoewel de consument aangeeft zich bewuster te zijn van het milieu en deze belangrijker te vinden, staat dit haaks op andere cijfers uit het jaarrapport. Als we 2021 en 2022 met elkaar vergelijken, zien we een significante stijging in de snelheid waarmee de consument zijn televisie vervangt voor een nieuwer exemplaar. Waar we in 2021 gemiddeld 6,7 jaar deden over het vervangen van onze televisie, is dat in 2022 per 6,4 jaar. Binnen deze groep consumenten vervangt 41% hun televisie voor een upgrade.
De magie van de fysieke winkel: Advies loont, maar online blijft verleidelijk
We luidden 2022 in met een lockdown waarbij de winkels gesloten waren. Later in januari kondigde het RIVM aan dat niet-essentiële winkels onder strenge regels weer open mochten. De maanden erop mochten alle winkels weer open, wat resulteerde in het weer vaker bezoeken van fysieke winkels door consumenten, ook in de consumentenelektronicabranche. Dit is terug te zien in de cijfers. Binnen de gehele groep consumenten laat 41% die zich volledig offline adviseren. Binnen dit percentage koopt 73% hun product ook daadwerkelijk offline. De volledig online zoekende consument beslaat 38%. Binnen dit percentage koopt 67% van de consumenten na onlineadvies ook online het product. Tot slot is 22% van de consumenten zowel uit op on- als offlineadvies. Binnen dit percentage koopt meer dan de helft het product in de winkel.
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 in Digital Imaging
In onderstaande alinea’s nemen we u mee in de belangrijkste ontwikkelingen van 2022 in de branche voor foto- en filmapparatuur.
De kracht van mobiele beeldvorming
De opkomst van geavanceerde smartphones met relatief hoogwaardige camera’s zorgt voor een lichte daling in de vaste lens cameramarkt. Waar we in 2019, voor de coronapandemie, nog 180.000 stuks aan vaste lens camera’s verkochten, is dat in 2022 ‘slechts’ 126.000 stuks. Consumenten zijn steeds meer tevreden met de fotokwaliteit van hun smartphones en kiezen daarom minder vaak voor losse digitale camera’s. In 2022 kocht 40,3% van de consument een smartphone met een 48 of meer megapixel camera. Dit laat een groot contrast zien met 2019, waar het percentage op 0,1% lag.
Fotografie voor de liefhebbers
Voor professionele- en amateurfotografen is fotograferen met een smartphone not done. Zij houden van het gebruik van professionele apparatuur. Binnen dit segment, met name die van de verwisselbare lens camera’s zien we een opvallende trend. De professionele en amateuristische fotografen schaffen steeds vaker full frame camera’s aan, waardoor deze cameracategorie de afgelopen jaren blijft groeien. In 2022 schafte 32,8% een full frame camera aan, ondanks dat deze duurder zijn geworden. Kennelijk heeft men steeds meer behoefte aan het maken van betere foto’s en vanwege de goede kwaliteit van full frame camera’s door het hebben van een grotere sensor, is deze categorie zeer in trek.
Content creators boosten cameraverkoop
Hoewel we al langer bekend zijn met de content creators van de afgelopen jaren, blijft deze groep creatievelingen stijgen. In de cijfers is terug te zien dat de afzet van vaste lens camera’s speciaal ontwikkeld voor kinderen in grote aantallen stijgt. Naar verwachting zal de digitale contentmarkt verder groeien met een samengesteld jaarlijkse groei van 12,5% voor de periode van 2023-2028. Deze schatting komt voort uit de cijfers van 2022 waarin er per minuut 167 miljoen TikTok video’s bekeken werden, 500 uur aan videocontent geüpload werd naar YouTube en 70.200 foto’s werden geplaatst op Instagram.
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 in audio
In onderstaande alinea’s nemen we u mee in de belangrijkste ontwikkelingen van 2022 in de audiobranche.
Draadloos genieten
De personal audiomarkt heeft een periode van sterke groei doorgemaakt, vooral vanwege de verkoop van draadloze oordopjes. Zo is er in deze categorie sinds 2019 een omzetstijging te zien van 200% in 2022. Echter, de omzet van 2022 daalt lichtelijk vergeleken met de twee jaar ervoor. Dit door toenemende concurrentie en prijsdruk. Hoewel de trend van draadloze oordopjes afneemt, groeit het segment van koptelefoons met noise cancelling met 22,8%. De koptelefoonvariant zonder noise cancelling daalt met 6,7%.
Opkomst van party speakers
Wanneer we de periode vóór de coronapandemie vergelijken met 2022 zien we een grote stijging in omzet van de zogenaamde party speakers. Deze categorie is op te delen in draadloze producten en producten met bedrading. In 2022 lag de omzet van de draadloze categorie op 16 miljoen euro, ten opzichte van 3,2 miljoen euro in 2019. Ook is de party speaker met bedrading populairder geworden sinds 2019. Het grootste segment in de audiomarkt, namelijk draadloze speakers, komt door deze trend onder druk te staan en ziet sinds 2019 een omzetdaling van zo’n vijf miljoen euro.
Een blik op het jaar 2023
Hoewel er nog wel enkele factoren zijn, zoals de nasleep van de coronapandemie en de hoge inflatie, die impact hebben op het consumentengedrag en de industrie in 2023 ziet FIAR ontwikkelingen die hoopgevend zijn voor de branche. Naast de toenemende interesse bij consumenten in kwalitatief betere televisies, noise cancelling koptelefoons, full frame camera’s en content creator apparatuur, is de gehele brancheomzet niet lager dan in 2019, de periode vóór het coronapandemie. Ook heeft het consumentenvertrouwen zich, volgens het CBS, begin 2023 enigszins weten te herstellen.
Directeur van FIAR, André Habets sluit samen met voorzitter Frank Rozenberg af met: “2020 en 2021 waren uitzonderlijke jaren als gevolg van de coronapandemie. Het is goed om vast te stellen dat de consumentenelektronicamarkt fundamenteel nog prima in orde is met een stijgende omzet ten opzichte van 2019, vóór de coronapandemie. Ondanks dat zien we de markt in begin 2023 verder dalen in volume, tevens ook door de stijgende prijzen. We zijn erg benieuwd wat dit gaat betekenen voor de totale cijfers van 2023.”
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.