Als bestuurslid bij FIAR breng je iedereen in verbinding
Aan het roer van FIAR staan vijf kundige bestuursleden die hun tijd en energie steken in het bewaken van de koers van de brancheorganisatie. Als bestuurslid heb je een veelzijdige functie: je vervult je eigen managementtaken bij de bruingoedorganisatie waar je werkzaam bent, en tegelijkertijd bestuur je samen met andere professionals de overkoepelende brancheorganisatie. Bestuursleden Leon Dekker en Dennis Kikke zien zichzelf maar ook de andere bestuursleden als de bemiddelaars die ervoor zorgen dat complexe materie bij de juiste mensen terechtkomt. In dit interview geven we een inzicht in deze bijzondere dubbelrol en het belang van FIAR.
Een korte introductie
Leon Dekker is naast zijn positie als Sales Manager bij Sony Benelux al vier jaar bestuurslid van FIAR. Sony zetelt al sinds de jaren ’70 in het bestuur van de organisatie. In zijn rol beoordeelt Dekker de besluitvorming van FIAR en helpt deze waar nodig vlot te trekken. “Je zorgt voor een communicatiestroom intern, richting de juiste mensen. Je spreekt als bestuurslid je uitgebreide en professionele netwerk aan om die als deelnemer aan boord te krijgen. Zo haal je expertise in huis.’’
Dennis Kikke is als Commercial Director Benelux bij producent TP Vision al een lange tijd verbonden met de merkwaarden van Philips. Als bestuurslid sinds 2017, ziet Kikke een mooie rol voor FIAR weggelegd als ondersteunende kennispartner binnen de bruingoedbranche voor zowel grote als kleine producenten. “Waar de één misschien ergens minder over kennis heeft, is er altijd wel een ander die dat wel bezit en andersom. Je vult elkaar zo dus perfect aan. Belangrijk om te weten is dat overleg binnen FIAR uiteraard voldoet aan de wet- en regelgeving rond mededinging.”
Een breder perspectief voor iedereen
Het ‘waarom’ van FIAR, vinden we terug in het groeiende deelnemersbestand dat bestaat uit zowel grote als kleine bedrijven. “We zien tijdens de FIAR-sessies dan ook zowel groot als klein kennis en inzichten met elkaar delen. Samen groeien is wat telt, niet hoeveel je merk waard is,” vertelt Kikke enthousiast. “Ik gebruik tijdens zulke kennissessies, die worden begeleid door zowel het bestuur als experts die FIAR van buitenaf in huis haalt, dan al te graag voorbeelden uit de praktijk. Zo dragen we een breder perspectief aan. FIAR heeft de functie naar alle producenten om op een makkelijke en centrale manier hen te ondersteunen. Wat is het wat je als producent graag zou willen weten en waar heb je hulp bij nodig?”
Dekker kan dat beamen, al ziet hij dat FIAR steeds meer op eigen benen gaat staan. En dat brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee waar een groeiende brancheorganisatie nou eenmaal mee te maken krijgt. “Neem bijvoorbeeld een onderwerp zoals wetgeving. Door externe partijen aan te trekken die kennissessies en lezingen verzorgen gestoeld op de ervaringen uit de praktijk, zorgt FIAR ervoor dat niet alle druk op het bestuur komt te liggen, maar dat zij dingen uit handen kan geven. Het bestuur kan zich dan vervolgens focussen op de groei van de brancheorganisatie en ontwikkelingen in de markt blijven signaleren.”
FIAR is al zeker 88 jaar actief, nog steeds ontwikkelt de stichting door. Dat zorgt bij het bestuur voor dankbare uitdagingen. Dekker: “Stafafdelingen binnen meerdere landen zorgen bijvoorbeeld voor langere lijnen omdat je niet altijd direct de juiste contactpersoon te pakken hebt en kennis soms dieper in de organisaties verborgen ligt.”
FIAR vroeger en nu: iedereen mag ons bellen
Het is 1934 als op een ijskoude winterdag in februari door een groep radioproducenten FIAR wordt opgericht en daarmee haar eerste leden verwelkomt. Concurrent of niet, de vertegenwoordigers van de merken zijn samengekomen om van elkaar te leren en kennis te delen. En dat uitgangspunt is altijd hetzelfde gebleven, terwijl de maatschappij en de behoefte richting bruingoedproducenten altijd met de tijd verandert. Het bestuur laveert hier altijd tussenin. Als er iets verandert, hoe kan FIAR daar samen met haar deelnemers dan uitkomst voor bieden?
“Vroeger keek men behoorlijk op naar directies van grote merken en brancheorganisaties,” vertelt Kikke en blikt terug naar een tijd die naar eigen zeggen lange tijd achter ons ligt. “Ik ben blij dat FIAR veel bereikbaarder en laagdrempeliger is geworden zodat je gewoon kunt zeggen ‘ook jouw merk doet ertoe.’ In feite mag iedereen ons bellen.”
Daar is Dekker het zeker mee eens. “Voorheen was het producentenlandschap behoorlijk versnipperd. Voor bepaalde kennis of expertise moest je toch altijd weer bij een ander zijn. Dat is nu veel meer samengekomen. Er wordt met elkaar gepraat en dat levert meteen veel verschillende mooie en actuele thema’s op zoals de circulaire economie, de verwijderingsbijdrage of de garantietermijn.”
Kikke vervolgt: “Toen ik aan boord kwam als bestuurslid waren de voornaamste onderwerpen van gesprek anders dan nu. Denk aan de oprichting van Stichting OPEN, de daarmee verbonden inzameling van e-waste en de andere technische zaken. Nu denken we veel meer in lijnen zoals waar we met FIAR naartoe willen, waar we nu staan als belangrijk en onafhankelijk orgaan, maar ook hoe we bewegen naar de toekomst. Er worden goede stappen in de juiste richting gemaakt en dat zijn grote veranderingen.”
De meeste impact heeft volgens beide bestuursleden toch wel de producentenverantwoordelijkheid als het aankomt op de circulaire economie en de recente wijzigingen binnen het consumentenrecht waarbij veel producenten niet weten waar ze aan toe zijn.
Een community waar producenten en specialisten samenkomen
Kikke benadrukt dat er binnen het mededingingsrecht niet heel veel platformen zijn waarin je zo vrijuit kunt praten met deelnemers uit dezelfde branche. Daar steekt het mededingingsrecht vaak een stokje voor. “Een echte community vanuit de producenten en leveranciers is er niet. Het is een tweeledig online en offline kennisplatform waarmee je op een juiste manier kunt praten met anderen. Er kan steeds meer met FIAR. Door deelnemer te worden, blijf je niet alleen op de hoogte van alle actualiteiten; je breidt je netwerk uit en kunt ook echt je eigen ervaringen teruggeven.”
Zelfs na bijna honderd jaar blijft FIAR zich gestaag ontwikkelen. De FIAR van 2022 is al niet meer de FIAR van 2019. Het bestuur blijft volgens Dekker en Kikke altijd aan de toegankelijkheid werken zodat elke producent zich welkom en van toegevoegde waarde voelt. “Wordt er een beleidsbeslissing gemaakt bij de overheid, dan zitten we dicht bij de bron door de kennisoverdracht tussen producenten. Het is de interface met de specialisten om het duidelijker te maken voor de iedereen. Of je nu veel van het onderwerp afweet, of juist niet.”
Het is inmiddels het najaar van 2022, terwijl de regen naar beneden valt en de warmte het land verlaat. Voor producenten en maar ook bijvoorbeeld overheid is het nog steeds een veelbewogen jaar met de recente economische ontwikkelingen. Het bestuur van FIAR houdt de vinger aan de pols voor haar deelnemers. Want met het opdoen en delen van kennis, laat de organisatie zien waar je staat als merk en groeien we samen. Producent én brancheorganisatie.
Dekker: “Al kost het tijd, wij behouden de expertise en zorgen ervoor dat de kennis altijd in huis blijft voor de producent. Dat is wat je doet als bestuurslid. Zowel vandaag als morgen.”
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.