Grote tv’s, draadloze oordopjes en noise cancelling headsets zeer in trek
In de coronajaren kochten consumenten grotere tv’s en werd er flink geïnvesteerd in beter geluid in huis. Ook steeg de populariteit van draadloze oordopjes en noise cancelling headsets. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2021 van FIAR, uitgevoerd door marktonderzoekbureau GfK. In 2021 was de audiovisuele markt nog volop onder invloed van de pandemie. Thuiswerken, geen vakanties in het buitenland en een gebrek aan ander entertainment drukte een grote stempel op de keuze voor consumentenelektronica. Ten opzichte van 2020 bleef de markt stabiel en was er slechts een kleine omzetdaling van 0,5% te zien naar 1,9 miljard euro. Het eerste kwartaal van 2022 laat inmiddels een hele andere markt zien. De verkoop van audiovisuele apparaten is flink gedaald sinds de inval van Rusland in Oekraïne. De politieke onrust en de stijgende prijzen zorgen ervoor dat de consument de hand op de knip houdt.
Televisies: hoe groter, hoe beter
Jaarlijks worden nog altijd bijna 1,2 miljoen tv’s verkocht. De verkoop loopt ten opzichte van 2020 iets terug, maar omdat de modellen groter worden, is de omzet in 2021 vrijwel gelijk aan die van 2020. André Habets, directeur FIAR: “Opvallend is dat het formaat van het televisiescherm belangrijker is dan ooit. Voor de consument geldt: hoe groter, hoe beter. Vooral tv’s groter dan 60 inch winnen terrein. De consument vindt verder vooral beeldkwaliteit en SMART-functionaliteiten belangrijk in de aankoop. Pas daarna komen zaken als gebruiksgemak en onderin bungelt energieverbruik. Duurzaamheid moet echt hoger op het prioriteitenlijstje van de consument komen als we Circulaire Economie een dienst willen bewijzen.”
Smart displays populair
Na een topjaar in 2020 zakt de markt voor audio home systemen in 2021 in. Speakers die weggewerkt worden in de muur of in het plafond nemen toe met 19%. Ook Smart Displays gaan goed. André Haberts vervolgt: “Een smart display is een slimme speaker die voorzien is van een scherm. Met zo’n slim display geniet je van dezelfde voordelen als bij een slimme speaker, maar kan je ook genieten van visueel beeld. Dit kan enorm handig zijn in de keuken, waar je bijvoorbeeld een recept wilt bekijken of wanneer er iemand aanbelt op een gekoppelde deurbel. De groei van deze apparatuur is fors (+32%), terwijl die van slimme luidsprekers juist afneemt (-23%).”
Personal Audio
Ten opzichte van 2020 is de verkoop van koptelefoons en headsets iets gedaald in 2021 (-1%). Dit is te verklaren door grote investering van consumenten in het eerste jaar van de pandemie in deze personal audioproducten. Binnen deze categorie is er vooral vraag naar ‘true wireless’ koptelefoons en producten met ‘active noise cancelling’. Door gebruik van draadloze oordopjes en noice cancelling headsets kan men zich even terugtrekken ondanks dat men zich beweegt in een grote groep, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer. Deze markt bedraagt bijna € 300 miljoen.
Deelnemer worden bij FIAR?
Minder vast te leggen in 2021
Consumenten kopen vooral een nieuwe fotocamera om momenten en herinneringen vast te leggen of om een verhaal mee te vertellen. In het eerste coronajaar, maar ook tijdens de verschillende lockdowns in 2021, waren er voor de meeste mensen nauwelijks gelegenheden om vast te leggen. In de periode van versoepelingen is in de jaarcijfers goed te zien dat de verkoop van fototoestellen flink stijgt. Camera’s met een vaste lens worden nog altijd het meest verkocht. Aan het eind van 2021 laat de afzet een kleine daling zien van 2,7%, terwijl de omzet met 13,8% is gestegen (te verklaren door een stijging in de prijzen).
Dalend consumentenvertrouwen
In de cijfers van GfK is te zien dat het consumentenvertrouwen in het vierde kwartaal van 2021 daalt. De hogere kosten van productie en transport leiden tot hogere prijzen. De grondstofprijzen stegen in het geval van lithium zelfs met 268%. Ook steeg de prijs van ruwe olie (+59%), staal (+7%), aluminium (+58%) en koper (+8%). Vanaf de order in China tot aflevering in Nederland december 2021 duurde het 80 dagen terwijl dit een jaar eerder nog op 53 dagen lag. De verlenging van de doorlooptijd wordt onder meer veroorzaakt door het coronabeleid in China en personeelsgebrek bij fabrieken en havens.
De daling van het consumentenvertrouwen zet verder door in het eerste kwartaal van 2022. Er is een duidelijke daling te zien in de verkoop van consumentenelektronica de week van de Russische invasie van Oekraïne. De consument let meer op zijn uitgaven nu de vaste lasten flink stijgen. Frank Rozenberg, voorzitter FIAR vult aan: “Het jaar 2021 liet voor de gehele branche een vrijwel gelijk beeld zien ten opzichte van 2020. Dit jaar is somber gestart, maar evenementen als WK, EK en Formule 1 et cetera hebben altijd een positief effect op verkoop van TV’s. Daarnaast zijn er nog drie piekverkopen: BTW dagen van Media Markt, Kerst en de belangrijkste: Black Friday. Overigens groeit online aankopen ook op die piekdagen ten koste van offline. Inmiddels is het aandeel online aankoop in CE 40%. Maar, we zijn er als samenleving natuurlijk het meest gebaat bij als we de pandemie, de oorlog in Oekraïne en de daardoor veroorzaakte inflatie snel achter ons kunnen laten.”
Word nu ook deelnemer
Bent u producent of importeur van consumentenelektronica? Ontvang dan regelmatig een bericht vol kennis en inspiratie, met actuele thema’s, nieuws en aankomende bijeenkomsten.