FIAR CE

Wat is Fiar CE?

Stichting FIAR CE tracht de belangen van bedrijven in de audio en visual hardware branche te behartigen. De ruim 200 deelnemers zijn producenten en importeurs van beeld- en geluidapparatuur waaronder ook veel detailhandel.

Tot de aandachtsgebieden van de stichting behoren wettelijke regelingen die betrekking hebben op apparaten en de verpakkingen waar ze in zitten. Daarnaast zijn wij betrokken bij de vaststelling van de auteursrechtenheffing op apparaten die auteursrechtelijk beschermde werken kunnen opnemen. Een belangrijk deel van onze werkzaamheden betreffen de inzameling en verantwoorde verwerking van afgedankte apparaten. Overkoepelende thema’s zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

De stichting is aanspreekpunt voor overheid en politiek, consumentenorganisaties, pers en publieke opinie. 

Buitenlandse aankopen

Vraag:
Moeten wij VERPLICHT garantie verlenen op apparaten die door een Nederlandse klant in het buitenland zijn aangekocht en op de Nederlandse markt worden verhandeld?

Antwoord:
Interessante vraag die zich niet uit de letterlijke wettekst laat beantwoorden, maar volgens mij wel uit de context en uit de mededingingswet.
De Europese Garantierichtlijn beoogt de burgers van de EU in staat te stellen om overal producten te kopen en hen overal minimaal dezelfde rechten te geven. Zodoende kan het vrije verkeer van goederen tot zijn recht komen. Zo redenerend is het logisch dat een merk garantie moet geven in eender welk land van de Unie. Doe je dat niet, dan kan ik me voorstellen dat een principiële consument voor een rechter zijn gelijk kan halen.
Ook zou een andere aanpak kunnen leiden tot het beschermen van het eigen grondgebied of van de eigen distributie. Als het mogelijk is om garantie te weigeren voor in het buitenland gekochte apparaten of voor apparaten die door de handel in het buitenland zijn aangekocht en vervolgens hier in Nederland op de markt zijn gebracht, dan leidt dat feitelijk tot handelsbelemmeringen.

Handelsbelemmeringen mogen zich "verheugen" in de bijzondere belangstelling van de mededingingswet. Je mag garantie en service niet benutten om parallel handel of crossborder aankopen tegen te gaan. Dit alles is mogelijk anders als het om producten gaat die een nationale organisatie niet zelf op de markt brengt en de nationale service organisatie niet zelf over de juiste apparatuur beschikt om bijvoorbeeld te testen. Indien bijvoorbeeld de Duitse collega wél printers verkoopt en de Nederlandse niet, dan is het denkbaar dat de serviceverlening mag neerkomen op opsturen naar de Duitse leverancier. Interessant is hier dan de vraag wie de opzendkosten moet voldoen. Vermoedelijk het merk, omdat de garantierichtlijn als principe hanteert dat de consument in geval van garantieklachten geen kosten mag hebben.

Tenslotte is er dan nog het beleid van het merk: het kan niet in het belang van het merk zijn dat een consument moet gaan leuren met zijn product om garantie te krijgen. Hij heeft in zijn ogen immers geen zaken gedaan met een dealer, maar met een merk.
Overigens is het zó, dat de consument zich eerst zal richten tot de dealer. Indien deze niet reageert of weigert kan de consument zich wenden tot de importeur.
Dus tegen crossborder aankopen en parallel trade mag niets worden ondernomen. Zijn er nog specifieke omstandigheden? Wat staat er in jullie Europese garantiebewijs?

André Habets

Contact met FIAR CE

Stichting FIAR CE
mr. André Habets
De Baken 68
5231 HS 's-Hertogenbosch

Tel:      +31 (0) 73 511 62 07
E -mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.