FIAR CE

Wat is Fiar CE?

Stichting FIAR CE tracht de belangen van bedrijven in de audio en visual hardware branche te behartigen. De ruim 200 deelnemers zijn producenten en importeurs van beeld- en geluidapparatuur waaronder ook veel detailhandel.

Tot de aandachtsgebieden van de stichting behoren wettelijke regelingen die betrekking hebben op apparaten en de verpakkingen waar ze in zitten. Daarnaast zijn wij betrokken bij de vaststelling van de auteursrechtenheffing op apparaten die auteursrechtelijk beschermde werken kunnen opnemen. Een belangrijk deel van onze werkzaamheden betreffen de inzameling en verantwoorde verwerking van afgedankte apparaten. Overkoepelende thema’s zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

De stichting is aanspreekpunt voor overheid en politiek, consumentenorganisaties, pers en publieke opinie.

B2C lease van elektronica

Lease van elektronica en verlichting zal, zeker op de consumentenmarkt, geen milieuvoordeel opleveren. Voor lease aan consumenten (B2C-lease) zijn de marktkansen zwak.

In de zakelijke markt (Business-to-Business, B2B) is lease een algemeen aanvaard en wijdverbreid concept. Bedrijven besteden hun wagenpark, repro, IT, tuin en binnentuin, verlichting of kunst vaak op leasebasis uit aan professionele leveranciers. De totale kosten zijn concurrerend omdat het de eigen organisatie ontlast, geen investeringen vraagt, een hoge bedrijfszekerheid oplevert en geen balansposten oplevert.

Diverse opinieleiders en politici 1 menen dat lease ook voor consumenten een goede optie is vanuit het oogpunt van duurzaamheid, omdat de leverancier eigenaar en daarmee verantwoordelijk blijft voor hetgeen hij op de markt brengt. Dat zou met name gelden voor elektronica en energiezuinige verlichting voor de consumenten-markt (B2C).

Dat veronderstelde positieve effect op de duurzaamheid met name op de consumentenmarkt wordt sterk overschat. Dit komt vooral doordat de producent na afloop van de leaseperiode het teruggekomen –nog goed functionerende- product zal trachten te verkopen en daarmee alsnog de ontdoening van het product aan het einde van de levensduur bij de consument legt.

Geen milieuvoordeel

Een leasemaatschappij krijgt gebruikte, maar nog goed functionerende apparaten terug en zal deze opnieuw in de markt brengen, nu meestal via verkoop. De gebruikte apparaten komen dus niet uiteindelijk terug bij de leasemaatschappij. Zelfs indien het apparaat na verbruik alsnog terug zou gaan naar de leasemaatschappij, verkeert de leasemaatschappij niet in een andere positie dan de laatste gebruiker: beide zoeken een verantwoorde oplossing. Die biedt bijvoorbeeld Wecycle aan: niet weggooien, maar recyclen!

Het veronderstelde voordeel van retourstroom naar de leasemaatschappij gaat dus niet op.

Lease heeft daarboven een negatief effect op de gebruiksduur: de gebruiker zal aan het eind van de leaseperiode het apparaat teruggeven aan de leasemaatschappij en een nieuwer model verwachten.

In een situatie zonder lease zou de gebruiker ongetwijfeld zelf de beslissing tot aanschaf van een nieuw product nemen en mogelijk (veel) langer met het eerste apparaat willen doen.

Indien lease leidt tot een tweede of zelfs derde vermarkting (zoals bij bijvoorbeeld copiers nog wel eens gebeurt), zal daarmee ook de vernieuwing van het uitstaande park worden uitgesteld. Positief voor resource efficiency, maar nadelig voor energieverbruik, aangezien innovatie veelal tot verbeterde energie efficiency leidt.

Lease is voor de consument vrijwel altijd aanzienlijk duurder dan koop, zeker als het alleen financial lease betreft. In het geval van apparaten die naar verwachting hoge onderhoudskosten vereisen of waarvan een hoge gebruikszekerheid wordt verwacht is dit mogelijk anders, maar dat doet zich in het geval van consumenten maar sporadisch voor (vrijwel alleen bij cv-ketels).

1 Zie o.a. ’The Lease Society’ van Europarlementariër J. Merkies van 12 december 2012.

Contact met FIAR CE

Stichting FIAR CE