FIAR CE

Wat is Fiar CE?

Stichting FIAR CE tracht de belangen van bedrijven in de audio en visual hardware branche te behartigen. De ruim 200 deelnemers zijn producenten en importeurs van beeld- en geluidapparatuur waaronder ook veel detailhandel.

Tot de aandachtsgebieden van de stichting behoren wettelijke regelingen die betrekking hebben op apparaten en de verpakkingen waar ze in zitten. Daarnaast zijn wij betrokken bij de vaststelling van de auteursrechtenheffing op apparaten die auteursrechtelijk beschermde werken kunnen opnemen. Een belangrijk deel van onze werkzaamheden betreffen de inzameling en verantwoorde verwerking van afgedankte apparaten. Overkoepelende thema’s zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

De stichting is aanspreekpunt voor overheid en politiek, consumentenorganisaties, pers en publieke opinie. 

Consument wil betalen voor innovatie

Nieuws - 29 april 2019 - 06:15 bron: Emerce

‘Consument wil betalen voor innovatie’

Consumenten willen best wel betalen voor innovatie. Waar het gemiddelde bedrag voor een smartphone tien jaar geleden nog zo’n 150 euro bedroeg, vinden consumenten het geen probleem meer om daar nu 800 euro of meer voor neer te tellen. En die trend geldt eigenlijk voor alle consumentenelektronica, zo vertelde onderzoeksbureau GfK vrijdag op de persconferentie van IFA in Huelva, het Zandvoort aan Zee van Spanje.

Consumenten zijn op zoek naar innovatie en een rijke beleving en willen daar ook voor betalen, vertelde Friedemann Stöckle van GfK op de jaarlijkse persdagen van de grootste elektronicabeurs van Europa. “Dat zie je terug in de cijfers, veel van de apparatuur een die consumenten gebruiken is hooguit drie jaar oud.”

innovatie 1

De enige categorie waar dat niet voor telt is witgoed, maar ook hier is innovatie belangrijk om consumenten over de streep te trekken. Apparaten die energiezuinig zijn en het milieu sparen vinden gretig aftrek.

De wereldwijde markt voor consumentenelektronica van ruim 1 biljoen euro is al enkele jaren vrij stabiel. 44 procent betreft smartphones, huishoudelijke apparaten hebben een marktaandeel van 17 procent en televisies en camera’s zijn samen goed voor 15 procent.

Maria Aguete (IHS Market) wees in Spanje op de snelstgroeiende markten: al meer dan de helft van de verscheepte televisies ondersteunt 4K, de tot nu toe hoogste beeldkwaliteit; in Europa bedraagt het percentage verscheepte UHD toestellen al 63 procent. Reden zijn de steeds lagere prijzen, ook van grotere schermen. Er zijn al 142 televisiekanalen met 4K content, waarvan 130 commercieel. Vorig jaar zijn al 18.600 televisies met 8K verscheept, maar buiten China zit er weinig schot in de verkoop.

5G wordt het komend jaar breder beschikbaar, en vooral video en realtime gaming zijn belangrijke overwegingen om een 5G toestel aan te schaffen, zo blijkt uit de cijfers. Aguete wees op India, waar 71 procent van de bevolking mobiel internet gebruikt om video te kijken. Netflix heeft daar al een goedkope mobiele versie van zijn videodienst gelanceerd. SK Telecom experimenteert intussen met 8K tv in Zuid Korea.

De opmars van stemgestuurde producten, zoals slimme luidsprekers, gaat intussen onverminderd door. Om die markt echt van de grond te tillen is interoperabiliteit essentieel. Alleen Amazon Alexa komt daar enigszins bij in de buurt, meent Aguete.

Smart Home lijkt eveneens te voorzien in een behoefte. De markt voor slimme LED lampen, alarmsystemen en autonome grasmaaiers is vorig jaar met 8 procent gegroeid. Ook hiervoor geldt dat de consument op zoek is maar eenvoud, maar geld is minder belangrijk. Menige consument verwacht dat dit soort apparaten de woning beter beveiligt, gezonder en efficiënter maakt, en dus waarde toevoegt.

innovatie 2

GfK ziet ook een enorme groeimarkt voor gaminglaptops en monitoren. Gaming als ecosysteem heeft zich ontwikkeld van een nichemarkt tot een serieuze industrie, vertelde Markus Kick van Global Strategic Insights.

innovatie 3

Online verkoop is bij al deze sectoren van levensbelang. Niet alleen heeft de consument een ruime keuze aan apparatuur, producten kunnen doorgaans snel (de volgende of dezelfde dag) geleverd worden. Dat appelleert aan wat consumenten tegenwoordig belangrijk vinden: de instant koopbevrediging.

De sector profileert daarbij duidelijk van nieuwe koopjesevenementen als Black Friday en Singles Day, waardoor de nadruk niet langer ligt op het feestseizoen in december en fabrikanten zich meer kunnen en moeten concentreren op verkoop buiten het seizoen.

Fysieke winkels blijven wel belangrijk voor de verkoop van huishoudelijke apparatuur, signaleerde Norbert Herzog van GfK. Reden om nog meer in te zetten op omnichannel, adviseerde hij.

Contact met FIAR CE

Stichting FIAR CE
mr. André Habets
De Baken 68
5231 HS 's-Hertogenbosch

Tel:      +31 (0) 73 511 62 07
E -mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.