FIAR CE

Wat is Fiar CE?

Stichting FIAR CE tracht de belangen van bedrijven in de audio en visual hardware branche te behartigen. De ruim 200 deelnemers zijn producenten en importeurs van beeld- en geluidapparatuur waaronder ook veel detailhandel.

Tot de aandachtsgebieden van de stichting behoren wettelijke regelingen die betrekking hebben op apparaten en de verpakkingen waar ze in zitten. Daarnaast zijn wij betrokken bij de vaststelling van de auteursrechtenheffing op apparaten die auteursrechtelijk beschermde werken kunnen opnemen. Een belangrijk deel van onze werkzaamheden betreffen de inzameling en verantwoorde verwerking van afgedankte apparaten. Overkoepelende thema’s zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

De stichting is aanspreekpunt voor overheid en politiek, consumentenorganisaties, pers en publieke opinie.

Persbericht: Partnership Stichting OPEN en Team CORE

Stichting OPEN en Team COREStichting Open, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), gaan een partnership aan en starten een pilot om metalen uit
e-waste te recyclen.

Team CORE heeft een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om de metalen uit afgedankte elektrische en elektronische apparaten (e-waste) weer terug te brengen naar pure elementen. Dit idee sluit naadloos aan op de ambitie van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) om de e-wastesector circulair te maken. Team CORE en Stichting OPEN streven ernaar in het najaar van 2020 een pilot te starten, die een proef en een haalbaarheidsstudie zal omvatten.

Wij gaan eigenlijk op een hele simpele manier metalen recyclen, vertelt Dirk van Meer, teamcaptain van Team CORE. “Namelijk zoals de aarde dat zelf ook doet, maar dan sneller, want de aarde doet er zelf drie miljoen jaar over. CORE wil in 2024 een fabriek operationeel hebben die vijftigduizend ton afval per jaar kan verwerken. Nu is het nog een computermodel, maar eind juli hopen we een proof of concept te hebben. Een reactor waarin e-waste wordt verwerkt.” De naam CORE verwijst naar de kern van de aarde waar een soortgelijk proces plaatsvindt onder hoge temperatuur en hoge druk.

Het is prachtig om te zien dat ook op het gebied van e-waste innovatieve circulaire initiatieven vorm krijgen, aldus Jan Vlak, projectdirecteur van Stichting OPEN. “OPEN streeft ernaar om de huidige e-wastemarkt te herstructureren en te stroomlijnen en in verregaande partnerships samen de inzameling en recycling van e-waste naar een nog hoger plan te tillen. Een partnership tussen Team CORE en Stichting OPEN past mooi bij die ambitie.”

Contact met FIAR CE

Stichting FIAR CE